عصمت

علمی ، فرهنگی و آموزشی

عصمت

علمی ، فرهنگی و آموزشی

تفسیر آیه۲۴۵ سوره بقره

" مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً کَثِیرَةً" معناى کلمه" قرض" معروف است، خداى تعالى هزینه‏اى را که مؤمنین در راه او خرج مى‏کنند، قرض گرفتن خودش نامیده، و این به خاطر همان است که گفتیم مى‏خواهد

                        ترجمه المیزان، ج‏2، ص: 432

مؤمنین را بر این کار تشویق کند، و هم براى این است که انفاقهاى نامبرده براى خاطر او بوده، و نیز براى این است که خداى سبحان به زودى عوض آن را چند برابر به صاحبانش بر مى‏گرداند.

خداى تعالى سیاق خطاب را که قبلا امر بود و مى‏فرمود:" جهاد کنید"، به سیاق خطاب، استفهامى برگردانید، و فرمود: کیست از شما که چنین و چنان کند؟، با اینکه ممکن بود همین مطلب را نیز به صورت امر بفرماید، مانند جمله" در راه خدا جهاد کنید و به او قرض بدهید"، و این تغییر به خاطر نشان دادن ذهن مخاطب است، چون سیاق امر خالى از کسب تکلیف نیست، ولى سیاق استفهام دعوت و تشویق است، در نتیجه ذهن شنونده تا حدى از تحمل سنگینى امر استراحت مى‏کند، و نشاط مى‏یابد.

" وَ اللَّهُ یَقْبِضُ وَ یَبْصُطُ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ" کلمه" قبض" به معناى گرفتن چیزى و کشیدن آن به طرف خویش است، در مقابل کلمه" بسط" و همچنین" بصط" که به معناى دادن و از خود دور کردن است، و این کلمه که در اصل از ماده (باء- سین- ط) است، و طبق یک قاعده صرفى (سین) آن به خاطر اینکه پهلوى حرف (ط) که به اصطلاح از حروف (اطباق و تقسیم) است قرار گرفته مبدل به (صاد) شده است.

و اینکه از صفات خداى تعالى سه صفت (قبض و بسط و مرجعیت) او را آورده، براى این توجه که اشعار کند آنچه در راه خدا به او مى‏دهند باطل نمى‏شود، و بعید نیست که چند برابر شود، براى اینکه گیرنده آن خدا است و خدا هر چه را بخواهد ناقص مى‏کند و هر چه را بخواهد زیاد مى‏کند، و شما به سوى او بر مى‏گردید و آن زیاد شده را پس مى‏گیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد