اسامی جمع مکسّر عربی سوم راهنمایی با ذکرمفرد آنها
درس اول | درس سوم | درس پنجم | درس هشتم | |||
طَیْر á طائِر | اَغْنام á غَنَم | فَواکِه á فاکهه | نـِـعَـمْ á نِعْمَة | |||
طُیُور á طائِر | اَعْشابá عُشْب | فُقَراء á فَقِیْر | مَصائِب á مُصیِبَة | |||
اَیَّام á یَوْم | خَدَم á خادِم | اَبْناء á اِبْن | اَحْوال á حال | |||
وُزَراء á وزیر | دُمُوع á دَمْعْ | ضُعَفاءá ضَعیف | لُصُوص á لِصّ | |||
اَقْوِیاء á قَویّ | اَولیاء á وَلیّ | بُؤساء á بائِس | سَنَوات á سَنَة | |||
مُلُوک á مَلِک | اَخَوان á اَخْ | بُیُوت á بَیْت | ||||
مِیاه á ماء | اَمْثال á مَثَل | اَعِزّاء á عَزیز | ||||
اَوْلاد á وَلَد | ||||||
اَعْناب á عِنَب | ||||||
درس دوم | درس چهارم | درس ششم | درس نهم | |||
اُمَراء á اَمیْر | وُشَاة á واشِی | اَسْماک á سَمَک | مَلابِس á مَلْبَسَة | |||
سَادَة á سَیِّد | ذُنُوب á ذَنْب | رِیاح á رِیح | نُقُود á نَقْد | |||
جُنُود á جُنْدِی | اَصْحاب á صَاحِب | مَشاکِل á مُشْکل | ||||
مَواضِعá مَوْضِع | اَصْنام á صَنَم | |||||
اِخْوَة á اَخْ | قُلُوب á قَلْب | درس هفتم | ||||
خَنادِقá خَنْدَق | اَصْدِقَاء á صَدیق | اَحْذیَة á حِذاء | ||||
اَخْبار á خَبَر | مَفاتِیح á مِفْتاح | شُهُور á شَهْر | ||||
جُذُوع á جِذْع | نُجُوم á نَجْم |
صرف فعل ماضی
ردیف | صیغه | ضمایر منفصل | وزن | نوع فعل | مثال با معنی | ضمایر متصل |
1 | مفرد ـ مذکّر ـ غائب | هُـوَ = او | فَعَُِلَ | ماضی | ذَهَبَ = رفت (اویک مرد) | هُِ |
2 | مثنی ـ مذکّر ـ غائب | هُما = ایشان | فَعَلا | ماضی | ذَهَبا = رفتند (ایشان دو مرد) | هُما |
3 | جمع ـ مذکّر ـ غائب | هُم = ایشان | فَعَلوا | ماضی | ذَهَبوا = رفتند (ایشان مردان) | هُم |
4 | مفرد ـ مؤنّث ـ غائب | هِی = او | فَعَلَتْ | ماضی | ذَهَبَتْ = رفت (او یک زن) | هـا |
5 | مثنی ـ مؤنّث ـ غائب | هُما = ایشان | فَعَلَتا | ماضی | ذَهَبَتا = رفتند (ایشان دو زن) | هُما |
6 | جمع ـ مؤنّث ـ غائب | هُـنَّ = ایشان | فَعَلْنَ | ماضی | ذَهَبْنَ = رفتند (ایشان زنان) | هُنَّ |
7 | مفرد ـ مذکّر ـ مخاطب | أنْتَ = تـو | فَعَلْتَ | ماضی | ذَهَبْتَ = رفتی (تو یک مرد) | کَ |
8 | مثنی ـ مذکّر ـ مخاطب | أنْتُما = شما | فَعَلْتُما | ماضی | ذَهَبْتُما = رفتید (شما دو مرد) | کُما |
9 | جمع ـ مذکّر ـ مخاطب | أنْتُم = شما | فَعَلْتُم | ماضی | ذَهَبْتُم = رفتید (شما مردان) | کُم |
10 | مفرد ـ مؤنّث – مخاطب | أنْتِ = تـو | فَعَلْتِ | ماضی | ذَهَبْتِ = رفتی (تو یک زن) | کِ |
11 | مثنی ـ مؤنّث ـ مخاطب | أنْتُما = شما | فَعَلْتُما | ماضی | ذَهَبْتُما = رفتید (شما دو زن) | کُما |
12 | جمع ـ مؤنّث ـ مخاطب | أنْتُنَّ = شما | فَعَلْتُنَّ | ماضی | ذَهَبْتُنَّ = رفتید (شما زنان) | کُنَّ |
13 | متکلّم وَحَدَه | أنـا = مـن | فَعَلْتُ | ماضی | ذَهَبْـتُ = رفتم ( مـن ) | ی |
14 | متکلّم مَعَالْغَیْر | نَحْنُ = مـا | فَعَلْنـا | ماضی | ذَهَبْنـا = رفتیم ( مـا ) | نـا |
تذکّر : اولین صیغهی فعل ماضی بر یکی از سه وزن فوق صرف میشود .
ردیف | ضمایر منفصل | وزن افعال مضارع | نـوع | صــیغـه | مثــال | ضمایر متّصل |
1 | هُـوَ = او | یَفْعَُِلُ | مضارع | مفرد ـ مذکّر ـ غائب | یَـذْهَبُ = میرود | هُِ |
2 | هُما = ایشان | یَفْعَلانِ | مضارع | مثنی ـ مذکّر ـ غائب | یَـذْهَبانِ = میروند (2) | هُما |
3 | هُم = ایشان | یَفْعَلونَ | مضارع | جمع ـ مذکّر ـ غائب | یَـذْهَبونَ = میروند | هُم |
4 | هِی = او | تَفْعَلُ | مضارع | مفرد ـ مؤنّث ـ غائب | تَـذْهَبُ = میرود | هـا |
5 | هُما = ایشان | تَفْعَلانِ | مضارع | مثنی ـ مؤنّث ـ غائب | تَذْهَبان = میروند (2) | هُما |
6 | هُـنَّ = ایشان | یَفْعَلْنَ | مضارع | جمع ـ مؤنّث ـ غائب | یَذْهَبْنَ = میروند | هُنَّ |
7 | أنْتَ = تـو | تَفْعَلُ | مضارع | مفرد ـ مذکّر ـ مخاطب | تَذْهَبُ = میروی | کَ |
8 | أنْتُما = شما | تَفْعَلانِ | مضارع | مثنی ـ مذکّر ـ مخاطب | تَذْهَبانِ = میروید (2) | کُما |
9 | أنْتُم = شما | تَفْعَلونَ | مضارع | جمع ـ مذکّر ـ مخاطب | تَذْهَبونَ = میروید | کُم |
10 | أنْتِ = تـو | تَفْعَلیْنَ | مضارع | مفرد ـ مؤنّث – مخاطب | تَذْهَبیْنَ = میروی | کِ |
11 | أنْتُما = شما | تَفْعَلانِ | مضارع | مثنی ـ مؤنّث ـ مخاطب | تَذْهَبانِ = میروید (2) | کُما |
12 | أنْتُنَّ = شما | تَفْعَلْنَ | مضارع | جمع ـ مؤنّث ـ مخاطب | تَذْهَبْنَ = میروید | کُنَّ |
13 | أنـا = مـن | أفْعَلُ | مضارع | متکلّم وَحَدَه | أذْهَبُ = میروم | ی |
14 | نَحْنُ = مـا | نَفْعَلُ | مضارع | متکلّم مَعَالْغَیْر | نَذْهَبُ = میرویم | نـا |
صرف فعل مضارع
تذکر : اولین صیغهی فعل مضارع بر یکی از سه وزن فوق صرف میشود .
لغات متن دروس و تمرینات عربی سوم راهنمایی
درس اول | ادامه درس سوم | درس پنجم | درس ششم | ||||||
جَیْش = لشگر، سپاه | نَدِمَ = پشیمان شد | اَلْفَواکِه = میوهها | اَخیرَة = پایانی | ||||||
اَلطَّیْر = پرندگان | مُواجَهَة = روبهرو شدن | اَلتُّفّاح = سیب | سَأذْهَبُ = خواهم رفت | ||||||
لَقَد = همانا، براستی | حَزِنَ = غمگین شد | اَلرُّمّان = انار | لاتَذْهَبْ = نرو | ||||||
تَصْدُقُ = راست میگویی | رَجَعَتْ = برگشت | اِجْمَعُوا = جمع کنید | هُناکَ = آنجا | ||||||
اَلطُّیُور = پرندگان | درس چهارم | اِحْمِلُوا = حمل کنید | لاتَحْزَنْ = غمگین نباش | ||||||
ظَلَمْتُ = ظلم کردم | مَلأ = پر شد | اُسْرَة = خانواده | اَلرِّزْق = روزی | ||||||
درس دوم | اِرْحَم = رحم کن | مَرِضَ = بیمار شد | جائِعُونَ = گرسنگان | ||||||
اَلْعَدوّ = دشمن | اُنْصُرْ = یاری کن | اَبْناء = پسران | مَعَنا = همراه ما | ||||||
قُوّات = نیروها | اِجْعَلْ = قرار بده | اِرْحَمُوا = رحم کنید | سَوْفَ اَرْجِعُ = برخواهم گشت | ||||||
قائِد = رهبر ـ فرمانده | اِمْنَعْ = منع کن | اِفْتَحُوا = باز کنید | کأنَّ = گویا ، مثل اینکه | ||||||
حُصُول = بهدستآوردن | مَعَنا = با ما | فانِیَة = از بین رونده | مُواجَهَة = روبهرو شدن | ||||||
اَلإخْوَة = برادران | اُصْلُبْ = به دار آویز | اِعْمَلا = کار کنید | سَقَطَ = افتاد | ||||||
کَثیِر = زیاد | اَلسِّجْن = زندان | اُشْکُرا = شکر کنید | اِخْوَتِی = برادران من | ||||||
قَلیْل = کم | اِرْجَعی = برگرد | ما قَبِلا = قبول نکردند | اَخَواتِی = خواهران من | ||||||
اَلرُّجُوع = برگشتن | اِذْهَبی = برو | اِصْبِروا = صبر کنید | اَلْحَیاة = زندگی | ||||||
ذِئْب = گرگ | اُخْرُجْ = خارج شو | ما اَکَلْنا = نخوردیم | اَلْمَشاکِل = مشکلات | ||||||
اَلْمَقَرّ = پایگاه | اَصْدِقاء = دوستان | اُخْرُجُوا = خارج شوید | لاتَغْفُلْنَ = غافل نباشید | ||||||
درس سوم | اُتْرُکِی = ترک کن | اُتْرُکُوا = ترک کنید | اَنیْس = مونس ، همدم | ||||||
فَجْأةً = ناگهان | قَریْب = نزدیک | نَحْوَ = به سوی | لاتَیْأسْنَ = ناامید نشوید | ||||||
فَقَدَتْ = گم کرد | هَرَبَ = فرار کرد | اَخَذَتْ = گرفت | |||||||
ضَرَبَ = زد | اَصْحاب = یاران | لَنا = برای ما | |||||||
صَعْب = سخت | اَلْکَهْف = غار | غَداً = فردا | |||||||
ادامه لغات متن دروس و تمرینات عربی سوم راهنمایی | |||||||||
درس هفتم | درس هشتم | درس نهم | |||||||
اَفْضَل = بهترین | لِماذا = چرا، برای چه | مَلابِس = لباسها | |||||||
بُنَیَّتِی = دخترکم ، دخترم | مَلائِکَة = ج ملک ، فرشتگان | اَلشَّارِع = خیابان | |||||||
اَلتَّالِی = بعد | یَحْمَدُهُ = او را ستایش میکند | اَلْبَسُ = میپوشم | |||||||
اَلنَّوْم = خواب | حَانَتْ = فرا رسید | یَلْبَسُونَ = میپوشند | |||||||
نَهَضَتْ = برخاست | تَصْبِرُ = صبر میکنی | نَطْلُبُ = طلب میکنیم | |||||||
جَمیِع = همه ، همگی | کَالْجَبَلِ = مانند کوه | اَلزُّقاق = کوچه | |||||||
وَجَدْتُ = پیدا کردم | تَصْبِریْنَ = صبر میکنی | اَشْکُرُکَ = تو را شکر میکنم | |||||||
اَلْوالِد = پدر | بَحَثَ = جستجو کرد | تَقْبَلُ = قبول میکنی | |||||||
فَتَحَ = باز کرد | لا شَیءَ = مهم نیست | لابَأسَ = اشکالی ندارد | |||||||
سَنَوات = سال ها | اَلاَطْعِمَة = غذاها | ||||||||
نَجَحَ = موفق شد | فَرِحُوا = خوشحال شدند | ||||||||
مَوْتُهُ = مرگش | شَکَرُوا = شکر کردند | ||||||||
حَانُوت = مغازه | |||||||||
جَعَلَ = قرار داد | |||||||||
اَمامَهُ = مقابل او | |||||||||
اَدْفَعُ = میپردازم | |||||||||
افعال ماضی عربی سوم راهنمایی با ذکر حرکت عین الفعل مضارع آنها
درس اول | ادامه درس اول | حَزِنَ (ــَـ) = غمگین شد | |||
کانَ (ــُـ) = بود | غَسَلَ (ــِـ) = شست | خَجِلَ (ــَـ) = خجالت کشید | |||
کانَ لِـ (ــُـ) = داشت | اَخَذَ (ــُـ) = گرفت | نَدِمَ (ــَـ) = پشیمان شد | |||
خَرَجَ (ــُـ) = خارج شد | غَرَسَ (ــِـ) = کاشت | قَبِلَ (ــَـ) = پذیرفت | |||
نَظَرَ (ــُـ) = نگاه کرد | کَسَبَ (ــِـ) = بدست آورد | حَمَلَ (ــَـ) = حمل کرد | |||
سَألَ (ــَـ) = پرسید | اَکَلَ (ــُـ) = خورد | قَرَأ (ــَـ) = خواند | |||
ذَهَبَ (ــَـ) = رفت | ظَهَرَ (ــَـ) = ظاهر شد | ذَکَرَ (ــُـ) = ذکر کرد | |||
غَضِبَ (ــَـ) = عصبانی شد | خافَ (ــَـ) = ترسید | دَفَعَ (ــَـ) = پرداخت | |||
وَجَدَ (ــِـ) = یافت | غَرَقَ (ــَـ) = غرق شد | خَلَقَ (ــُـ) = خلق کرد | |||
حَکَمَ (ــُـ) = حکومت کرد | سَجَدَ (ــُـ) = سجده کرد | عَلِمَ (ــَـ) = دانست | |||
عَبَدَ (ــُـ) = عبادت کرد | درس دوم | ضَرَبَ (ــِـ) = زد | |||
صَدَقَ (ــُـ) = راست گفت | وَصَلَ (ــِـ) = رسید | درس چهارم | |||
کَتَبَ (ــُـ) = نوشت | فَرِحَ (ــَـ) = شاد شد | مَلَاَ (ــَـ) = پر کرد | |||
طَلَبَ (ــُـ) = طلب کرد | سَمِعَ (ــَـ) = شنید | بَدَاَ (ــَـ) = شروع کرد | |||
دَخَلَ (ــُـ) = داخل شد | عَمِلَ (ــَـ) = انجام داد | رَحِمَ (ــَـ) = رحم کرد | |||
أفْسَدَ (ــِـ) = فاسد کرد | درس سوم | نَصَرَ (ــُـ) = یاری کرد | |||
اَمَرَ (ــُـ) = فرمان داد | قَدَرَ (ــِـ) = توانست | جَعَلَ (ــَـ) = قرار داد | |||
قالَ (ــُـ) = گفت | فَقَدَ (ــِـ) = گم کرد | بَحَثَ (ــَـ) = جستجو کرد | |||
ظَلَمَ (ــِـ) = ستم کرد | جاءَ (ــِـ) = آمد | مَنَعَ (ــَـ) = منع کرد | |||
أسْلَمَ (ــِـ) = تسلیم کرد | سَرَقَ (ــِـ) = دزدید | صَلَبَ (ــُـ) = به دار کشید | |||
فَهِمَ (ــَـ) = فهمید | غَفَلَ (ــُـ) = غفلت کرد | هَرَبَ (ــُـ) = فرار کرد | |||
رَجَعَ (ــِـ) = برگشت | کَسَلَ (ــَـ) = تنبلی کرد | وَقَعَ (ــَـ) = واقع شد | |||
کَشَفَ (ــِـ) = کشف کرد | تَرَکَ (ــُـ) = ترک کرد | صَبَرَ (ــِـ) = صبر کرد | |||
ادامه افعال ماضی عربی سوم راهنمایی با ذکر حرکت عین الفعل مضارع آنها | |||||
ادامه درس چهارم | ادامه درس ششم | ادامه درس هشتم | |||
شَرِبَ (ــَـ) = نوشید | عَزَمَ (ــِـ) = تصمیم گرفت | عَظُمَ (ــُـ) = بزرگ شد | |||
غَفَرَ (ــِـ) = آمرزید | عَصَفَ (ــِـ) = وزید | صَعُبَ (ــُـ) = دشوار شد | |||
فَتَحَ (ــَـ) = باز کرد | هَجَمَ (ــُـ) = حمله کرد | نَجَحَ (ــَـ) = موفق شد | |||
لَبِسَ (ــَـ) = پوشید | یَئِسَ (ــَـ) = نومید شد | وَعَدَ (ــِـ) = وعده داد | |||
زَرَعَ (ــَـ) = کاشت | رَاَیَ (ــَـ) = دید | تَعِبَ (ــَـ) = خسته شد | |||
شَکَرَ (ــُـ) = سپاس گفت | قَنَطَ (ــَـ) = ناامید شد | رَضِیَ (ــَـ) = راضی شد | |||
رَفَعَ ( ــَـ ) = بلند کرد | نَهَضَ (ــَـ) = برخاست | مَسَّ (ــُـ) = لمس کرد | |||
شَرَحَ ( ــَـ ) = شرح داد | حَبَسَ (ــِـ) = زندانی کرد | درس نهم | |||
درس پنجم | لَعِبَ (ــَـ) = بازی کرد | حَضَرَ (ــُـ) = حاضر شد | |||
جَمَعَ (ــَـ) = جمع کرد | کَتَمَ (ــُـ) = پنهان کرد | جَلَبَ (ــِـ) = جلب کرد | |||
مَرِضَ (ــَـ) = مریض شد | کَفَرَ (ــُـ) = کفر ورزید | حَفِظَ (ــَـ) = حفظ کرد | |||
حَصَدَ (ــُـ) = درو کرد | لَبَسَ (ــِـ) = درهم آمیخت | درس دهم | |||
جَلَسَ (ــِـ) = نشست | لَبِسَ (ــَـ) = پوشید | بَعَثَ (ــَـ) = فرستاد | |||
عَبَرَ (ــُـ) = عبور کرد | درس هفتم | ||||
رَکَبَ (ــَـ) = سوار شد | رَزَقَ (ــُـ) = روزی داد | ||||
رَکَعَ (ــَـ) = رکوع کرد | شَهَدَ (ــَـ) = گواهی داد | ||||
درس ششم | درس هشتم | ||||
سَکَنَ (ــُـ) = ساکن شد | مَدَحَ (ــَـ) = ستایش کرد | ||||
حَصَلَ (ــُـ) = به دست آورد | حَمِدَ (ــَـ) = ستود | ||||
شَعَرَبِـ (ــُـ) = احساس کرد | حانَ (ــِـ) = فرارسید | ||||
قَلِقَ (ــَـ) = نگران شد | تَلِفَ (ــَـ) = تلف شد | ||||
ثَقُلَ (ــُـ) = سنگین شد | عادَ (ــُـ) = برگشت | ||||
للتعریبهای عربی سوم راهنمایی درس 1
درس اول | ||
نَظَرَتْ | 1- نگاه کرد . (مؤنّث) | |
وَجَدْتُ | 2ـ یافتم . | |
سَألْنا | 3- پرسیدیم . | |
کَتَبُوا | 4- نوشتند . (جمع مذکّر) | |
یَعْبُدانِ | 5- عبادت میکنند . (مثنای مذکّر) | |
تَأمُرُ | 6- دستور میدهی . (مذکّر) | |
تَخْرُجْنَ | 7- خارج میشوید . (جمع مؤنّث) | |
تَرْجِعانِ | 8- باز میگردید . (مثنای مؤنّث) | |
کَشَفْتُ | 9- کشف کردم . | |
رَجَعَ ، عادَ | 10- بازگشت . ( مذکّر ) | |
ظَلَمْتُ | 11- ستم کردم . | |
أمَرَ | 12- دستور داد . ( مذکّر ) | |
قالَ | 13- گفت . ( مذکّر ) | |
غَضِبَ | 14- خشمگین شد . ( مذکّر ) | |
نَفْسِی | 15- خودم . | |
یَکْشِفُ | 16- کشف میکند ، مییابد . ( مذکّر ) | |
یَعْبُدُ | 17- میپرستد . ( مذکّر ) | |
اَطْلُبُ | 18- درخواست میکنم ، طلب میکنم | |
تَحْکُمُ | 19- حکومت میکند . (مؤنّث) | |
یَغْضَبُ | 20- خشمگین میشود . ( مذکّر ) | |
یَخَافُ | 21- میترسد . ( مذکّر ) | |
اَغْرَقُ | 22- غرق میشوم . | |
یَعْبُدونَ | 23- میپرستند . (مذکّر) |
للتعریبهای عربی سوم راهنمایی دروس 3 و 4
درس سـوم | ||
هَلْ قَرَأتَ هذا الْکِتابَ ؟ ( مذکّر) هَلْ قَرَأتِ هذا الْکِتابَ؟ (مؤنّث) | 1- آیا این کتاب را خواندی ؟ | |
لا، اَنَا ما قَرَأتُ هذا الْکِتابَ ! | 2- نه! من این کتاب را نخواندم ! | |
ماذا فَعَلْتَ ؟ ( مذکّر ) ماذا فَعَلْتِ ؟ ( مؤنّث ) | 3- چه کارکردی ؟ | |
کَتَبْتُ رِسَالَةً ؟ | 4- نامهای نوشتم . | |
اَیْنَ تَذْهَبُ الآنَ ؟ ( مذکّر ) اَیْنَ تَذْهَبیْنَ الآن ؟ ( مؤنّث ) | 5- الآن کجا میروی ؟ | |
هَلْ تَذْهَبُ اِلَی الْبَیْتِ ؟ ( مذکّر) هَلْ تَذْهَبیْنَ اِلَی الْبَیْتِ ؟ ( مؤنّث ) | 6- آیا به خانه میروی ؟ | |
لا، اَذْهَبُ اِلَی الْمَکْتَبَةِ . | 7- نه ، به کتابخانه میروم . | |
لا اَذْهَبُ اِلَی الْبَیْتِ الآنَ ! | 8- الآن به خانه نمیروم ! | |
درس چهارم | ||
اِشْرَبْ ( مذکّر ) – اِشْرَبِی ( مؤنّث ) | 1- بنوش | |
اُنْصُرْ ( مذکّر ) – اُنْصُری ( مؤنّث ) | 2- یاری کن | |
اُکْتُبْ ( مذکّر ) – اُکْتُبِی ( مؤنّث ) | 3- بنویس | |
اِقْرَأ ( مذکّر ) – اِقْرَئِی ( مؤنّث ) | 4- بخوان | |
لا یَکْتُبُ ( مذکّر ) | 5- نمی نویسد ( مذکّر ) | |
اِحْمِلِْ الْمَحْفَظَةَ | 6- کیف را بردار . ( مذکّر ) | |
اِرْفَعِی الْقَلَمَ | 7- قلم را بالا ببر. ( مؤنّث ) | |
اِفْتَحِْ الْبابَ | 8- در را باز کن . ( مذکّر ) | |
اِزْرَعِْ ( اِغْرِسِْ ) الشَّجَرَة | 9- درخت را بکار . ( مذکّر ) | |
اِلْبَسِی الثَّوْبَ | 10- پیراهن را بپوش ( مؤنّث ) | |
اِغْسِلِی الْوَجْهَ | 11- صورت را بشوی ( مؤنّث ) | |
اِجْعَلْ | 12- قرار بده ( مذکّر ) | |
للتعریبهای عربی سوم راهنمایی درس 5 | ||
درس پنجم | ||
اِجْعَلْ | 1- بگذار ( مذکّر ) | |
اِفْتَحْ | 2- باز کن ( مذکّر ) | |
اِجْلِسا | 3- بنشینید (جمع مذکّر ) | |
اُتْرُکُوا | 4- ترک کنید (جمع مذکّر) | |
اُکْتُبا | 5- بنویسید. (مثنای مؤنّث) | |
اُنْظُرُوا | 6- نگاه کنید (جمع مذکّر) | |
اُنْظُرْنَ | 7- نگاه کنید (جمع مؤنّث) | |
اِعْلَمُوا | 8- بدانید (جمع مذکّر) | |
اِذْهَبا | 9- بروید (مثنی مذکّر) | |
اِرْجِعِی | 10- برگرد (مفرد مؤنّث) |
مــــصدرهای عــــربی سوم راهـــنمایی
درس هشتم | ادامه درس ششم | ادامه درس چهارم | درس اول | |||
فُرْصَة = فرصت | ذَهاب = رفتن | عِبادَة = پرستش | تَفَقُّد = پرسوجوکردن | |||
اَلْبَلاء = مُصیبت | ضَعْف = ناتوانی | قَتْل = کشتن | دِقَّـة = توجّه | |||
فائِدَة = سود | زیارَة = دیدار | رُعْب = وحشت | عَمَل = کار کردن | |||
مَوُت = مرگ | رِحْلَة = سفر | صَلْب = به دار آویختن | تَرْک = رها کردن | |||
ضُرّ = سختی | ذِکْر = یاد | طَعام = خوردنی | خَوْف = ترس | |||
عُسْر = سختی | وَحْشَة = تنهایی | شَراب = نوشیدنی | وُصُول = رسیدن | |||
یُسْر = آسانی | یَأس = ناامیدی | سُهُولَة = آسانی | بِناء = ساختن | |||
اَلصِّحَة = سلامتی | ظُهُور = ظاهر شدن | خَطَر = خطرناک | غِیاب = غایب بودن | |||
اَلسَّلامَة = تندرستی | درس هفتم | درس پنجم | مُعْجِزَة = اعجاز | |||
فِقْدان = از دست دادن | مَرَض = بیماری | وَفاة = فوت ، مردن | درس دوم | |||
حَیاة = زندگی | وَصیَّة = سفارش ،توصیه | هُجُوم = حمله کردن | ||||
درس نهم | مُضْطَرّ = ناچار بودن | سُوء = بـد | رُجُوع = بازگشتن | |||
تَناوُل = خوردن | حَیْرَة = حیرت | مُهِمَّة = دارای اهمیت | ||||
شِراء = خریدن | نَوْم = خوابیدن | اِعْطاء = بخشش | اِنْسِحاب = عقبنشینی | |||
تَأمین = تأمین بودن | تَعِبَة = خسته | مَنْع = مانع شدن | سُرْعَة = سریع ، تند | |||
حَیاکَة = بافندگی | اَلنُّعاس = چرت | تَبَرُّج = آرایش | درس سوم | |||
مَعاش = وسایل زندگی | اَداء = به جای آوردن | کَرَم = بخشش | سَرْح = چراندن | |||
فَضْل = احسان | ضَوْء = روشنایی | عِزَّة = سربلندی | صَعْب = سخت ، مشکل | |||
اِعْلان = اعلامیّه | هُدُوء = آرامی | مَجْد = بزرگی | شِدَّة = شدید | |||
حاجَة = نیاز | نَجاة = رهایی | درس ششم | مُواجَهَة = روبرو شدن | |||
خَیْر = خوبی | اَمانَة = امانت داری | قُرْب = نزدیک | جُوْع = گرسنگی | |||
حَسَنَة = نیکی | صَیْد = شکار | درس چهارم | ||||
غَیْب = نهان | رِزْق = روزی | رَغَد = رفاه ، آسایش | ||||
تَوَکُّل = اعتماد | رَفاه = راحتی |
مترادفهای عربی سوم راهنمایی
درس اول | ادامه درس دوم | درس چهارم | ||||||||
جَیْش | جُنُود | کَلام | قَوْل | رَغَد | رَفاه | |||||
اَلطَّیْر | اَلطُّیُور | حاجَة | اِحْتِیاج | قاهِر | قادِر | |||||
غِیَاب | غَیْبَة | حُصُول | اِکْتِساب | اَلْخَوْف | اَلرُّعْب | |||||
رَجَعَ | عادَ | اِخْوَة | اِخْوان | اَصْحاب | اَصْدِقاء | |||||
کَشَفْتُ | وَجَدْتُ | اَلرُّجُوع | اَلْعَودَة | غَدَاً | یَوْمُ التَّالِی | |||||
لَـقَد | اِنَّ | طَریق | سَبیل | اِبْنَة | بِنْت | |||||
اِمْرَاَة | سَیِّدَة | طَریق | صِراط | اِبْنَة الْمَلِک | اَمیْرَة | |||||
کِتاب | رِسالَة | قَریب | قُرْب | عَلَی وَشَکِ | قَریْب | |||||
خَوْف | وَحْشَة | قَدیْر | قادِر | قَتْل | اِعْدام | |||||
مَلِک | سُلْطان | عَلیْم | عالِم | جَمیْع | کُلّ | |||||
اَلْبَحْر | اَلْیَمّ | اَمْر | عَمَل | وَقَعَ | سَقَطَ | |||||
رَبّ | اِلَهِی | درس سوم | ذُنُوب | سَیِّئات | ||||||
فَهِمَ | عَلِمَ | اَعْمَلُ | اَفْعَلُ | لَهِج | قادِر | |||||
لُغَة | لِسان | عَمِلَ | فَعِلَ | حَسَنَة | خَیْر | |||||
هَـلْ | اَ | خَبَر | نَبَأ | اِشْرَحْ | اِفْتَحْ | |||||
نَعَم | بَلی | حَیْنَما | عِنْدَما | درس پنجم | ||||||
لا | لَیْسَ | اَلطَّالِب | اَلتِّلمیذ | اَلْبُسْتان | اَلْحَدیْقَة | |||||
درس دوم | اَلْوالِد | اَلأب | بُؤَساء | فُقَراء | ||||||
اِسْتِراق | سِرْقَة | مَساء | بَعْدَالظُّهر | اَعِّزائی | عَزیزاتی | |||||
اَمیْر | قائِد | کُوخ | بَیْتُ الصَّغیْر | اَبْناء | اَوْلاد | |||||
سَریْع | بِسُرْعَة | مِنْ | عَنْ | ضُعَفاء | مَحْرومین | |||||
حَسَن | جَیِّد | لاتَعْمَلیْنَ | لاتَفْعَلیْنَ | اَلثَّرْوَة | اَلْمال | |||||
فِکْرَة | رَأیْ | اَللَّحْظَة | اَلْوَقْت | سائِل | بائِس | |||||
مَوْضِع | خَنْدَق | بِشِدَّة | شَدیداً | سائِل | فَقیْر | |||||
ادامه مترادفهای عربی سوم راهنمایی
ادامه درس هشتم | ادامه درس ششم | ادامه درس پنجم | ||||||
شَیْطان | اِبْلیس | فَخّ | شَبَکَة | مِنْ | مُنْذُ | |||
سارِق | لِصّ | سَفْرَة | رِحْلَة | اِلَی | نَحْوَ | |||
اَلْمُصیْبَة | اَلْبَلاء | حَیْنَ | عِنْدَ | قَصْد | نِیَّة | |||
مَوْت | وَفاة | وَحیْدَة | وَحْشَة | تَعَجُّب | حَیْرَة | |||
کَثُرَ | عَظُمَ | مَسْرورونَ | فَرِحیْنَ | |||||
مَشاکِل | مَصَائِب | درس هفتم | کَرَم | اِعْطاء | ||||
اِخْتِبار | اِمْتِحان | بِنْتِی | بُنَیَّتِی | درس ششم | ||||
اَلسَّلامَة | اَلصِّحَّة | اَحْسَن | اَفْضَل | لاتَقْنَطْ | لاتَیْأسْ | |||
تَلَف | فِقْدان | اَکْل | تَناوُل | کَسَبَ | حَصَلَ | |||
لَحْظَة | زَمَن | اَلنُّعاس | اَلنَّوم | مَوّاج | هائِج | |||
زَهَقَ | تَلِفَ | فَجْر | باکِر | قَصَدَ | عَزَمَ | |||
فَقیْر | مِسْکیْن | مَطْلَعُالْفَجْر | باکِر | سَمَکَةٌ عَظیْمَةٌ | حُوت | |||
صَعْب | عُسْر | وَلَکِن | اَمّا | کَـ | کَأنَّ | |||
سُهُولَة | یُسْر | حَمَلَ | اَخَذَ | اَلشُّکْر | اَلْحَمْد | |||
درس نهم | نَـجْدَة | مُساعِدَة | مُسْوَدّ | سَوْداء | ||||
لِباس | مَلْبَسَة | درس هشتم | سُود | سَوْداء | ||||
اُسْرَة | عائِـلَة | رَفاه | اَلرَّخاء | غَیْرُکَ | سِواکَ | |||
کَرَم | فَضْل | رَغَد | اَلرَّخاء | قَنَطَ | یَـئِسَ | |||
یَغْرِسُ | یَزْرَعُ | اَوّاب | اَیُّـوب | سَفیْنَةٌ صَغیْرَةٌ | زَوْرَق | |||
کلمات متضادّ عربی سوم راهنمایی
درس اول | درس چهارم | ادامه درس ششم | ||
خَرَجَ = دَخَلَ | خارِج = داخِل | اِفْتَحُوا = لاتَفْتَحُوا | ||
ذَهَبَ = رَجَعَ | اِرْجِعی = اِذْهَبی | لاتَحْبَسْ = اِحْبِسْ | ||
وَجَدْتُ = فَقَدْتُ | اُخْرُجْ = اُدْخُلْ | ظَهَرَتْ = کَتَمَتْ | ||
قَویّ = ضَعیْف | یَوْمَ الْقِیامَة = اَلدُّنْیا | لاتَرْحَمُوا = اِرْحَمُوا | ||
فَوْق = تَحْت | خَیْر = شَرّ | نَسیْتَ = ذَکَرْتَ | ||
درس دوم | اَلدُّنْیا = اَلآخِرَة | درس هفتم | ||
اَلْعَدُوّ = اَلصَّدیْق | حَسَنَة = سَیِّئَة | جالِسَة = واقِـفَة | ||
اَللَّیْل = اَلنَّهار | درس پنجم | طُلُوع = غُرُوب | ||
کَثیْر = قَلیْل | کَبیْر = صَغیْر | اَلصِّدْق = اَلْکِذْب | ||
اَلذَّهاب = اَلرُّجُوع | کَریْم = بَخیْل | درس هشتم | ||
فَرَح = حُزْن | فُقَراء = أغْنیاء | اَلرَّخاء = اَلشِّدَّة | ||
قَریْب = بَعیْد | ضُعَفاء = أقْویاء | اَلسَّلامَة = اَلْمَرَض | ||
ثَقیْل السَّمْع = حَسَنُ السَّمْع | فانِیَة = باقِیَة | اَلْفَرَح = اَلْحُزْن | ||
مَسْرُور = مَحْزُون | حُسْن = سُوء | اَلْعُسْر = اَلْیُسْر | ||
اَلْغَیْب = اَلشَّهادَة | مَحْزُونیْن = فَرِحین | اَلصِّحَّة = اَلْمَرَض | ||
درس سوم | إعْطاء = مَنْعَ إعْطاء | فِقْدان = حُصُول | ||
اَلْقَصْر = اَلْکُوخ | تَغْرِسُ = تَحْصُدُ | درس نهم | ||
فَقیْر = غَنیّ | جَلَسْتُما = نَهَضْتُما | جَدیْد = قَدیْم | ||
اَلصَّغیْرَة = اَلْکَبیْرَة | اُحْصُدا = اِزْرَعا | حَیاة = وَفاة | ||
صَعْب = سَهْل | اَلْیَمیْن = اَلْیَسار | اَلْمُفْسِد = اَلْمُصْلِح | ||
سُرْعَة = هُدُوء | یُذْهَبُ = یَأتِی | اَلْعاقِل = اَلْجاهِل | ||
غِیاب = حُضُور | درس ششم | سِرّ = عَلانِیَّة | ||
ذَهَبَ = جاءَ | قُرْب = بَعیْد | تُسِّرّونَ = تُعْلِنُونَ | ||
کَسِلْتُ = جَهَدْتُ | لاتَذْهَبْ = اِذْهَبْ | درس دهم | ||
اَلْحَقّ = اَلْباطِل | لاتَحْزَنْ = اِفْرَحْ | کَفُور = شَکُور | ||
یَحْزَنُون = یَفْرَحُون | اِعْمَلا = لاتَعْمَلا | لاتَقْرِبا = اُقْرُبا | ||
خائِف = شُجاع | ماکَفَرا = کَفَرا |
فـــــعــل امـــــــــــر مخاطب
7 ) تَفْـعَـلُ ï اِفْعَـلْ
8 ) تَفْعَلـانِ ï اِفْعَلـا
9 ) تَفْعَلُونَ ï اِفْعَلُوا
10 ) تَفْعَلیْـنَ ï اِفْعَلی
11 ) تَفْعَلـانِ ï اِفْعَلـا
12 ) تَفْعَلْـنَ ï اِفْعَلْنَ
فـــــعـــــل نــــهــــــی مخاطب
10)تَفْعَلیْـنَ ï لا تَفْعَلی
11)تَفْعَـلـانِ ï لا تَفْعَلـا
12) تَفْـعَـلْنَ ï لا تَفْعَلْنَ
باسمه تعالی
نکاتی پیرامون جملات اسمیّه و فعلیّه
1 – انواع جمله را در عربی نام ببرید .
جواب : الف ) جمـلـه اسمـیّـه ب ) جمـلـه فـعـلیّــه
2 – جمله اسمیّه را تعریف کرده و ارکان آن را نام ببرید .
جواب : جمله اسمیّه به جمله ای گفته می شود که با « اســم » شروع شود .
تذکّر 1 ) جمله اسمیّه دارای دو جزء مهم است : 1 – مبـتــدا 2 - خـبــر
3 – مبتدا را تعریف کنید .
جواب : مبتدا اسمی است مرفوع که در آغاز جمله واقع می شود و خبری در باره ی آن ذکر می گردد . کلمه مبتدا اسم مفعول از باب افتعال و به معنی ‹ شروع شده › می باشد که در فارسی به آن « نهاد » گفته می شود .
تذکّر 2 ) مبتدا – اگر معرب باشد - به 3 صورت دیده می شود :
الف ) با ‹ ال › ب ) با تنوین ‹ ــًــٍـــٌـ › ج ) مضاف
الف ) بــا ‹ ال › مانند : اَلله - اَلْبَحْر - اَلْبِنْت . . .
ب ) با تنوین ‹ ــٌـ › مانند : رَجُلٌ - بِنْتٌ - - سَاعَةٌ . . .
ج ) مضـاف به اسمی که نه ‹ ال › داشته باشد و نه تنوین ، اصطلاحاً مضاف می گویند .
تذکّر 3 )« مضاف » به تنهایی نمی آید ، بلکه با اسم بعد از خودش که مضاف الیه نامیده می شود می آید .
مانند : صَـاحِـبُ الْبَـیْـتِ مَـریـضٌ . ( صَـاحِـبُ : مبتـدا ‹ مـضـاف › ، اَلْبَـیْـتِ ‹ مـضـاف الـیـه ›
تذکّر 4 ) مبتدا معمولاً « مرفوع » است و علامت « رفع » آن اغلب با ضمّه ( پوش یا پیش ) ‹ ــُـ › و گاهی با
« تنوین رفع » ‹ تنوین دو ضمّه – دو پیش - دو پوش › ‹‹ ــٌـ ›› نشان داده می شود . مانند :
مبتدا مبتدا مبتدا مبتدا
- اَلـرَّجُـلُ حَـذّ اءٌ . – اَلْـحَـیـاةُ صَـعْبَـةٌ . – مَـریَـمُ تَـعِبَـةٌ . – حَـمیـدٌ طـالِـبٌ .
تذکّر 5 ) اصل آن است که مبتدا پیش از خبر ذکر شود ولی مقدّم بودن خبر بر مبتدا نیز جایز است مگر در موارد
زیرکه حتماً مبتدا باید اوّل ذکر شود .
1 ) هرگاه مبتدا و خبر هر دو معرفه یا هر دو نکره باشند و قرینه ای نباشد که بتوان مبتدا را از خبر تشخیص داد .
مانند : أنَـا سَعـیـدٌ . « أنَـا مبـتـدا می باشد »
2 ) هرگاه مبتدا از کلماتی باشد که آغاز و صدر بودنش واجب است . مانند : « مَــا » ی تعجّب و اسماء شرط و
اسماء استفهام .
مثال : مَــا أحْـسـنَ الْـهَـواء . « ‹ مَـا › ی تعجّب و مبتدا می باشد . »
مَـنْ یَـطْـلُـبْ یَـجِـدْ . « ‹ مَنْ › از ادوات شرط و مبتدا می باشد . »
مَــا عِــنْــدکَ ؟ « ‹ مَـا › از ادوات استفهام و مبتدا می باشد . »
3 ) هرگاه خبر محصور شده باشد به « إلّـا » یا « إنّـمـا » مانند :
- مَــا مُـحَـمَّـدٌ إلّـا رَسُـولٌ . - إنَّـمـا مُـحَمَّـدٌ رَسُـولٌ .
تذکّر 6 ) هرگاه اسامی مبنی مانند ضمایر ، اسامی اشاره و . . . در اوّل جمله واقع شوند ، مبتدا محسوب شده و
مرفوع محلاً خواهند بود . مانند : أنَـا مُـضْـطَـرٌّ . ( أنَــا : مـبتـدا ، مـرفـوع مـحـلاً )
ذَلِـکَ صَـیَّـادٌ . ( ذَلِکَ : مبـتدا ، مـرفـوع مـحـلاً )
تذکّر 7 ) در بعضی موارد مقدّم بودن خبر بر مبتدا واجب است به این شرح :
1 – هرگاه مبتدا نکره و خبر مجرور یا ظرف باشد . مانند : - فِـی الـدّارِ رَجُـلٌ . - عِـنْـدِی کِـتـابٌ .
2 – هرگاه خبر اسم استفهام باشد . مانند : کَـیْـفَ سَـعـیـدٌ ؟
3 – هرگاه مبتدا به ضمیری متّصل باشد که مرجع آن ضمیر خبر باشد . مانند : فِـی الــدّارِ صَـاحِـبُـهَــا .
تذکّر 8 ) اصل آن است که مبتدا معرفه باشد زیرا خبر دادن از چیز نامعلوم و نکره بی فایده است . اما درجایی که
نکره مفید فایده باشد می توان آن را مبتدا قرار داد مانند موارد ذیل :
1 – هرگاه اسم نکره صفتی داشته باشد . مانند : رَجُــلٌ عَــالِـمٌ خَـیْـرٌ مِـنَ الْـجَـاهِـلِ .
2 – هرگاه اسم نـکره اضافـه شده باشد . مانند : صَــاحِـبُ الْــبَـیْـتِ مَـریــضٌ .
3 – هرگاه بر اسم بعد از خود اثر گذاشته باشد . مانند : رَغَــبَــةٌ فِـی الْـخَـیْـرِ خَـیْــرٌ .
4 – هرگاه بعد از اسم استفهام باشد . مانند : هَـلْ بِـنْـتٌ فِـی الْـغُـرفَـةِ ؟
5 – هرگاه بعد از حروف نـفـی باشد . مانند : مَــا رَجُــلٌ فِــی الــدّارِ .
تذکّر 9 ) اسامی ذیل اگر مبتدا واقع شوند هرگز تنوین نمی پذیرند و علامت رفع آن ها فقط با ضمّه ‹ ــُـ › است .
1 – « عَـلَـم مــؤنْـث » مـانـنـد : فَـاطِـمَـةُ - مَـرْیَـمُ
2 - « نـام شـهرهـا و کـشورها و . . . » مـانـنـد : طَـهْـران – مَـشْـهَـد
3 - « اسـامـی غـیـر عـربــی » مـانـنـد : دَقـیـانُـوس – اِبْـلیِـس
4 – « حـــروف اصـــلـی + اء » مـانـنـد : صَـحْـراء – سَــوْداء
5 - « حــروف اصــلـــی + ان » مـانـنـد : رَحْـمَـان - عُـمْـران
6 - « جمع مکسّر بـر وزن مَـفـاعِـل ، مَـفـاعـیـل و . . . » مـانـنـد : فَـواکِـه - تَلامِیذ - تَجارِب - مَفـاتِح
‹‹ معمولاً حرف سوم آن ها الف ( ا ) دارد .››
7 – « صفـت بـر وزن أفْـعَـل » مـانـنـد : أحْـسَـن - أخْـضَـر - أفْـضَـل
4 – خبر را تعریف کنید .
جواب : خبر ( گزاره ) جزء دوم جملات اسمیّه است که معنی و مفهوم مبتدا را تکمیل می کند .
5 – انواع خبر را با مثال نام ببرید .
جواب : خبر معمولاً بر 3 نوع می باشد : الف ) مـفـرد ب ) جمـلـه ج ) شبــه جمـلـه
الف) خبر مفرد : به خبری گفته می شود که جمله نباشد .این خبر در عربی سوم راهنمایی« خبر از نوع اسم » نامیده
می شود . این خبر مرفوع است و علامت رفع آن معمولا تنوین رفع ( ــٌـ ) و گاهی ضمّه ( ــٌـ ) می باشد . مـانند :
- مَـرْیَـمُ تَـعِـبَـةٌ . - اَلْـبَـحْـرُ هَـائِـجٌ . - اَلـوالـدانِ مُـحْـتَـرمـانِ . - اَلْمُـؤمِـنُونَ الـصَّـادِقُـونَ .
تذکّر 10 ) گاهی خبر مفرد می تواند مضاف واقع شود ( یعنی مضاف الیه داشته باشد )
مـانـنـد : مَـریَـمُ طَـالِـبَـةُ الْـمَـدرَسَـةِ . ( طَـالِـبَـةُ : خبـر – مـضـاف نیـز می باشد )
ب ) خبر جمله ‹‹ اسمـیّـه یا فعـلیّـه ›› : در عربی سوم راهنمایی « خبر از نوع فعل » نامیده می شود .
مـانـنـد : - أنَــا أعْـلَـمُ . – اَلـطَّـبـیـبُ مَـنَـعَ الْـعَـمَـلَ . - اَلـطَّـالِـبُ اِسْـمُـهُ حَـمـیــدٌ .
ج ) خبر شـبـه جـمـلـه : در عربی سوم راهنمایی « خبر از نوع حرف و اسم » نامیده می شود .
مـانـنـد : - اَلـرَّجُـلُ فِــی حَـیْـرَةٍ . – اَلْـبِـنْـتُ فِــی الْـغُــرفَـةِ . - سَـعـیـدٌ عِـنْـدِی .
5 – آیا ‹ خبـر مـفـرد › باید با مبتدا مطـابـقـت داشته باشد ؟
جواب : خبر مفرد هرگاه مشتق باشد ( اسم فاعل ، اسم مفعول ، صفت مشبّهه ، اسم تفضیل ) باشد باید با مبتدا در عدد ( مفرد – مثنّی – جمع ) و همچنین از لحاظ جنس ( مذکّر – مؤنّث ) مطابقت کند .
مانند : - اَلْمُعَلِّمُ عَالِمٌ . - اَلْمُعَلِّمَةُ مُحْتَرمَةٌ . - اَلْمُؤمِنُونَ صَادِقُونَ .
ولی هرگاه خبر مفرد مشتق نباشد نیازی به تبعیّت از مبتدا ندارد .مانند: اَلسِّرُّ أمَانةٌ . « اَلسِّرُّ : مذکّر + اَمَانةٌ : مؤنّث »
تذکّر 11 ) هرگاه مبتدا جمع غـیرعـاقل ‹ غیـر انسان › باشد خبر آن به صورت ( مـفـرد مـؤنّـث ) نوشته می شود .
مـانـنـد : - اَلْـفَـواکِـهُ کَـثـیـرةٌ . - اَلأشْـجَـارُ مُـثْـمِـرةٌ . - اَلـنُّـقُـودُ کَـثـیــرةٌ .
6 – آیا گاهی می توان مبتـدا یا خبـر را حـذف کرد ؟
جواب : بــلــه ، در موارد ذیل و مشابه آن می توان مبتدا یا خبر را حذف کرد :
الف ) هرگاه قـرینـه ای بر وجــود مبتدا و خبر باشد مـی توانیم آن ها را حــذف کرده و در عبارت نیاوریم .
مـانـنـد : مَـنْ فِـی الْـغُـرفَـةِ ؟ مَـرْیَـمُ یعنی : مَریَمُ فِی الْغُرفَةِ . ( در این مثال خبـر به قرینه حذف شده است . )
کَـیْـفَ مَــریَــمُ ؟ مَریضةٌ یعنی : مَـریَـمُ مَـریضةٌ . ( در این مثال مبتدا به قرینه حذف شده است . )
ب ) دو نقطه ( : ) معمولا به عنوان خبر محذوف « از نوع فعل » محسوب می شود .
مـانـنـد : مَـریَـمُ : یـعنی مَـریَـمُ قَـالَـتْ ( تَـقُـولُ ) ( در این مثال دونقطه جایگزین خبر می باشد . )
ج ) بعد از « لَـوْ لا » معمولاً خبـر محــذوف می باشد .
مـانـنـد : لَـوْلا سَعیـدٌ لَـهَـلَـکَ وَحـیــدٌ ( در لَـوْلا سَعیـدٌ مَـوجُـودٌ لَـهَـلَـکَ وَحـیــدٌ بوده است .)
در این مثال خبر « مَـوجُـودٌ » محــذوف می باشد .
د ) گاهی خبر « لا ی نـفـی جـنـس » محـذوف می باشد .
مانند : لاخَوفَ ( در اصل لاخَـوفَ مَـوجُـودٌ بوده است ) در این مثال خبر کلمه « مَـوجُـودٌ » محـذوف می باشد .
7 – جمله فعلـیّـه را تعـریف کرده و ارکـان آن را نـام ببـریـد .
جواب : جمله ای است که با « فعل » شروع شود . ( ماضی . مضارع . مستقبل و . . . ) فعل اگر لازم ( ناگذر )
باشد . حداقل اجزاء جمله شامل فعل و فاعل خواهد بود .
مـانـنـد : ذَهَــبَ الـــرَّجُــلُ . ( ذَهَـبَ : فـعـل لازم ) ( اَلـرَّجُــلُ : فـاعـل )
ولی اگر فعل متعدّی ( گذرا ) باشد حداقل اجزاء جمله شامل فـعـل و فـاعـل و مـفـعـول خواهد بود .
مانند : صَـنَعَـتْ مَریَمُ الأحذِیَةَ . ( صَنَعَتْ : فعل ) ( مَریَم : فاعل ) ( اَلأحْذِیَة : مفعول )
8 – فاعل را تعریف کنید .
جواب : اسم مرفوعی است که معمولاً بعد از فعل معلوم واقع می شود و بر 3 نوع می باشد :
1 ) اسم ظاهر 2 ) ضمیر مستتر 3 ) ضمیر بارز
1 – اسم ظاهر : هرگاه فاعل ، اسم صریح باشد و بعد از فعل واقع شود آن را اسم ظاهر می گویند . ( در سال سوم راهنمایی فقط این نوع از فاعل تدریس می شود . ) این اسم معمولاً مرفوع است و اعراب آن اغلب با ضمّه
( ــُـ ) و گاهی با تنوین رفع ( ــٌـ ) نشان داده می شود .
مانند : - جَــاءَ إبْــــلِــیــسُ . ( اِبْلِیسُ : فاعل ، مرفوع )
- تَشْعُرُ الْبِنْتُ بِالنُّعاسِ . ( اَلْبِنْتُ : فاعل ، مرفوع )
الف : گاهی مستتر ب : همیشه مستتر
2 - ضمیر مستتر : بر 2 نوع است
الف ) گاهی مستتر : هرگاه بعد از فعل ماضی و مضارع ، فاعل ( اسم ظاهر ) موجود نباشد
ضمایر مستتر « هُوَ » و « هِیَ » فاعل آن فعل ها خواهند بود .
مانند : 1 ) ذَهَبَ اِلَی الْمَدرَسَةِ . ( ذَهَبَ : فعل و فاعل ‹‹ هُـوَ مستتر›› )
2 ) ذَهَبَتْ اِلَی الْمَدرَسَةِ . ( ذَهَبَتْ : فعل و فاعل ‹‹ هِیَ مستتر›› )
3 ) یَنْظُرُ اِلَی السَّماءِ . ( یَنْظُرُ : فعل و فاعل ‹‹ هُـوَ مستتر›› )
4 ) مَریَمُ تَنْظُرُ اِلَی السَّماءِ. ( تَنْظُرُ : فعل و فاعل ‹‹ هِیَ مستتر›› )
ب ) همیشه مستتر : در فعل مضارع در 3 صیغه و در فعل امر در صیغه مفرد مذکّر مخاطب فاعل ها
‹ همیشه مستتر › می باشند .
صیغه 7 : أنْتَ تَذْهَبُ . ( فعل و فاعل « أنْتَ مستتر » )
صیغه 13 : أشْــهَــدُ . ( فعل و فاعل « أنَــا مستتر » )
صیغه 14 : إیّاکَ نَعْبُدُ . ( فعل و فاعل « نَحْنُ مستتر » )
صیغه 7 فعل امر مخاطب : یَا وَحیدُ ! اِذْهَبْ . ( فعل و فاعل « أنْتَ مستتر » )
3 – ضمایر بارز : در فعل ماضی به جز صیغه های مفرد مذکّر غایب ( 1 ) و مفرد مؤنّث غایب ( 4 ) همهی
صیغه های دیگر حامل فاعل از نوع ضمیر بارز می باشند . مانند :
« ( ا ) در ذَهَبا » - « ( و ) در ذَهَبُوا » - « ( نَ ) در ذَهَبْنَ » - « ( تَ ) در ذَهَبْتَ »
در فعل مضارع و امر مخاطب همه صیغه هایی که حرف آخر آن ها « ن » دارد ، دارای ضمایر بارز هستند که شامل حروف « ا – و – ی – ن = نیوا = اوین » می باشند . مانند :
« ( ا ) در یَذْهَبانِ » - « ( و ) در یَکْتُبُونَ » - « ( ی ) در تَشْرَبینَ » - « ( نَ ) در تَلْعَبْنَ » - « ( ا ) در اِذْهَبا »
« ( و ) در اُنْظُرُوا » - « ( ی ) در اُدْخُلِی » - « ( نَ ) در اِسْمَعْنَ »
9 – مفعول به را تعریف کنید .
جواب : مفعولٌ به ، اسمی است منصوب که با فعل متعدّی واقع می شود و علامت آن معمولاً فتحه ( زبر ) ( ــَـ ) و گاهی تنوین نصب ( ــًـ ) می باشد . ( کلُّ مفعولٌ منصوبٌ ) ( فعل متعدّی + فاعل + مفعولٌ به )
- انواع مفعول را با مثال بنویسید .
1 – اسم منصوب : فَتَحَ نَاصِرٌ اَلْمَحْفَظَةَ . (اَلْمَحْفَظَةَ : مفعول به ، لفظاً منصوب )
تَصْنَعُ مَریَمُ أحْذِیَةَ . (أحْـذِیَـةَ: مـفعول به ، لفظاً منصوب )
2 – ضمایر إیّاهُ ، إیّاها و … : این ضمایر معمولاً بر فعل مقدّم میشوند ( صدارت طلب هستند ) وبه لحاظ
مبنی بودن « محلا ًمنصوب » میباشند . مانند : إیَّاکَ نَعْبُدُ : ( إیَّاکَ : مفعولٌ به ، محلاً منصوب )
3 – ضمایر متّصل بعد از فعل : أنَا أشْکُرُکَ . ( کَ : مفعولٌ به ، محلاً منصوب )
مَسَّنِّی الضُّرُّ . ( ی : مفعولٌ به ، محلاً منصوب )
10 – آیا فعل لازم نیاز به مفعول دارد ؟ چرا ؟
جواب : خیر – زیرا معنی فعل لازم با فاعل کامل میشود و نیازی به مفعول ندارد . مانند : ( فعل لازم + فاعل )
ذَهَبَ نَاصِرٌ إلَی السُّوقِ . فَرِحَتْ مَریَمُ بِشِدَّةٍ .
11 – آیا میتوان از معنی فعل ، لازم یا متعدّی بودن فعل را تشخیص داد ؟ مثالی بزنید .
جواب : بله – معمولاً فعل متعدّی در مقابل عبارت « چه کسی را ؟ و چه چیزی را ؟ و آن را » معنی دارد ولی
در فعل لازم چنین چیزی مصداق ندارد . مانند :
شَـرَحَ نَـــاصِـرٌ اَلْـقِـصَّــةَ . ( ناصر داستان را شرح داد ) چه چیزی را شرح داد ؟ : داستان را ( اَلْقِصَّةَ )
ذَهَبَتْ مَریَمُ إلَی الْمَدْرَسَةِ . (مـریم بـه مـدرسه رفـت ) چه کسی را / چه چیزی را / آن را رفت ؟ : ــــــ
12 – آیا همهی فعلهای متعدّی دارای یک مفعول هستند ؟
جواب : خیر – بعضی از فعلهای متعدّی گاهی دارای دو مفعول هستند . مانند : أخَذَ ، جَعَلَ ، أعْطَیَ ، رَزَقَ ،
ألْبَسَ ، آتَی و . . .
مانند : أعْـطَیَ الـرَّجُـلُ نَـاصِــراً اُجْــرَةَ شَــهْرٍ . ( مفعول شخصی بر مفعول شیئی مقدّم است )
13 – مجرورات را نام ببرید ؟
جواب : مجرور به اسمی گفته میشود که معمولاً کسره ( زیر ) ( ــِـ ) یا تنوین جرّ ( تنوین دو کسره یا تنوین
دوزیر ) ( ــٍـ ) داشته باشد .
1 - وقتی که قبل از اسم یکی از حروف جرّ ( جارّ ) قرار گیرد .
( بَـا ، تَـا ، کـاف ، لام ، واو ، مُنْـذُ ، مُـذْ ، خَـلا رُبَّ ، حَاشا ، مِنْ ، عَدا ، فِی ، عَنْ ، عَلَی ، حَتَّی ، إلَی )
مانند : الف ) هِیَ مِــنَ الصَّــبـاح ِ حَتَّـی اللَّـیــلِ بِــالْــحَـیـــاکَــةِ . ( هر سه مورد جارّ و مجرور میباشند . )
ب ) شَــرَحَ نَــاصِـرٌ لَـهُـمُ الْـقِـصَّـةَ . ( لَ ( همان لِ میباشد ) که با ضمایر متّصل « لَ » تلفّظ میشود . )
( لَ : جارّ – هُمْ : مـحلاً مجرور به حرف جرّ « لِ » )
2 – مضاف الیه : اسمی است مجرور که بعد از مضاف ( اسمی که نه « ال » دارد و نه تنوین ) واقع میشود .
( کلُّ مُضافُ إلیهٍ مَجرورٌ )
مانند : الف ) اُنْــصُــرِْ الْمَـظْـلُــومَ فِـی کُـلِّ مَـکـانٍ . ( مَکانٍ : مضاف الیه ، لفظاً مجرور )
ب ) یَــحْــفَــظُ الْــعَــاقِـــلُ لِــسَـــانَــهُ . ( ـهُ : مضاف الیه ، محلاً مجرور )
أرجُو لَکُمُ التَّوفیقَ